TRYB ROZPATRYWANIA SPRAW, SKARG I WNIOSKÓW
Zasady ogólne:
- Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego oraz w przepisach szczegółowych.
- Pracownicy Urzędu zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego
- Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą naczelnicy oraz pracownicy zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków.
- Kontrolę i koordynację działań komórek organizacyjnych Urzędu w zakresie załatwiania indywidualnych spraw obywateli, w tym zwłaszcza skarg wniosków i interwencji sprawuje Wydział Organizacyjny.
- Wydział Organizacyjny zobowiązany jest do dokonywania okresowych ocen sposobu załatwiania indywidualnych spraw obywateli i przekładania ich Sekretarzowi.
Zasady postępowania ze sprawami:
- Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa Kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczegółowe dotyczące zwłaszcza organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.
- Sprawy wniesione przez obywateli do Urzędu są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
- Kancelaria Urzędu prowadzi centralny rejestr skarg i wniosków indywidualnych wpływających do Urzędu oraz skarg zgłoszonych w czasie przyjęć interesantów przez Burmistrza, Zastępcę Burmistrza lub Sekretarza.
- Wydziały prowadzą rejestry skarg wpływające bezpośrednio do nich.
Pracownicy przyjmujący interesantów zobowiązani są do:
- udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów,
- rozstrzygania spraw w miarę możliwości na miejscu, a w pozostałych przypadkach do określenia terminu załatwienia,
- informowania zainteresowanych o stanie załatwiania ich sprawy,
- powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygania sprawy,
- informowanie o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania od wydanych rozstrzygnięć
Przyjęcia Interesantów:
- Interesanci mają prawo uzyskiwać informacje w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej lub telefaksowej.
- Burmistrz, Zastępcy Burmistrza przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w jednym wyznaczonym dniu tygodnia.
- Sekretarz i Dyrektorzy Wydziałów przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków każdego dnia, w ramach swoich możliwości czasowych.
- Pracownicy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu przyjmują interesantów w ciągu całego dnia pracy Urzędu.
- Z przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków sporządzane są protokoły, jeżeli nie zostaną wniesione na piśmie.
Rozpatrywanie skarg i udzielanie odpowiedzi należy do:
Burmistrza, jeżeli skarga dotyczy niewłaściwego działania pracownika Urzędu Miejskiego.
Skargę na pracownika jednostki organizacyjnej podległej Radzie rozpatruje kierownik tej jednostki, a skargę na kierownika jednostki – Rada Miejska.
Odpowiedź na skargę lub wniosek winna zawierać wyjaśnienia istotnych okoliczności sprawy, ustosunkowanie się do wszystkich zarzutów podniesionych w skardze lub propozycji zawartych we wniosku, oraz jednoznaczną informację o przyjętych rozstrzygnięciach.
.
Dyrektorzy wydziałów odpowiedzialni są za:
- właściwe prowadzenie rejestru skarg i wniosków,
- terminowe załatwianie skarg i wniosków
- Zapoznawanie Wydziału Administracyjnego i Kadr z prowadzoną dokumentacją załatwianych spraw przez wydział.